Første klasses budget-bryllup

Udgivet 25.06.2022 | Senest redigeret 24.06.2022 | Artiklen indeholder ads

At holde bryllup løber nemt op i mange tusinde kroner. Titusinder er ikke noget problem, og skal brylluppet fra dine drømme opfyldes, og alle de lister du gennem tiden har lavet, så kan vi måske over komme op i flere hundreder af tusinde kroner.

Kærligheden kan ikke gøres op i penge, vil mange sige, og at der kan tages lån til det. Det er dog nemt den sikre vej, til at komme med i programmer som luksusfælden og lignende.

Har du lyst til at holde et førsteklasses bryllup, men rækker pengene ikke til det – eller for den sags skyld, hvis du bare prioriterer anderledes – så kan det være en god ide at læse med her.

Beliggenhed, beliggenhed…

Steder er typisk det der giver rammerne. Det være sig lige fra stedet vielsen foregår (ofte i kirken), til et evt. sted hvor der holdes en større reception, for til sidst at have en endelig lokation til festen, hvor de nærmeste er med.

Hvis vielsen foregår i kirken, så er det ofte rimeligt fastlagt, hvor det skal være: Jeres lokale kirke eller en i har et særligt tilhørs forhold til. Derudover er det også muligt at holde en borgerlig vielse enten på rådhuset – eller hvis man kender nogen, der kender nogen, så kan det være muligt at få en der er godkendt til at forestå vielsen.

Det koster ikke nødvendigvis noget, medmindre du har nogle specielle ønsker til dekoration, som du får lov til at få opfyldt. Derfor er der ikke så mange penge at spare her.

Budgetløsningen på steder er et forsamlingshus, at leje et telt til haven eller lignende. Mange vil som den umiddelbare tanke tænke at det ikke kommer til at ske. Mulighederne ved både forsamlingshus og telt er dog mange. Du styrer i større grad selv pynt og indretningen, og kan i højere grad få det som du vil have det. Bagsiden er, at du i mange tilfælde er nødt til at stå for mere selv. Til gengæld er der ofte mange penge at spare, selv hvis du f.eks. lejer et lækkert pagodetelt.

Er flere steder nødvendigt?

Et hurtigt sted at spare, kan være ved at enten sløjfe receptionen, eller holde reception og selve bryllupsfesten på samme sted. Selvom det måske kan være lidt dyrere at holde festen, fordi der skal bruges flere lokaler, eller at personale skal være til stede længere, så vil der typisk være noget at spare. Der skal således ikke bruges personale flere steder, ekstra pynt i samme omfang, samt lokaleleje, rengøring mv. flere steder.

Er flere fester nødvendigt?

Den farlige del i forhold til først en bryllupsreception og dernæst en bryllupsfest, i forhold til at sløjfe receptionen, er at nogen kan føle sig trådt over tæerne. Det kan give uroligheder og spændinger både i familien, nære relationer og arbejdsplads, hvis nogen der forventede at være med til at fejre jer, ikke bliver inviteret.

Hvis budgettet er stramt, så anbefaler vi derfor at gøre op med sig selv om det kan skabe unødige stridigheder – især i familien, hvis der ikke tages så mange led med, som der er kutyme i familien. Hvis det forklares ordentligt, kan der dog i mange situationer undgås at brænde broer.

Uden mad og drikke…

Udover vielsen og omgivelserne, er maden også noget af det de fleste gæster vil huske. Derfor kan det være farligt at gå alt for meget på kompromis her. Det afhænger dog af hvor du har startet med barren. Hvis du havde startet med at tænke slotsbryllup med Michelin mad, så bliver det dyrt, selvom det er på budget. Hvis du derimod går i modsatte grøft, så kan det for nogle være en dræber af stemningen. Derfor er den umiddelbare anbefaling til en bryllupsmenu på budget, at gå med det sikre valg med catering, som laver det i helst vil have.

Catering fås i mange forskellige prisklasser, så det kan være værd at tjekke forskellige leverandørers hjemmesider, for at se priseksempler. Ud fra det kan du dernæst vælge at indhente nogle tilbud på maden.

Mange gange vil cateringsvirksomheden foreslå nogle gode vine der går sammen med maden, og ellers kan du enten vælge at få hjælp fra din lokale vinbutik eller dit supermarked, i forhold til hvad der er godt. I forhold til budgettet, kan det også være en mulighed at høre om du kan komme af med de flasker vin der er uåbnet.

Udover vin og vand, som vil gå til de fleste fester, vælger mange at toppe festen op ved at leje et fadølsanlæg, som især mange mænd vil sætte stor pris på (du kender selvfølgelig dine gæster bedst) Det kommer selvfølgelig også an på hvilken type fest der er lagt for dagen.

Kommer der børn med til festen – hvilket kan være et helt emne for sig selv, både i forhold til om de skal med, men også hvor længe de skal være med osv. – Så kan det være en god ide at holde dem beskæftiget, hvilket er en nem måde at ”bestikke” dem med, og sørge for ro.

Ideer til at underholde børnene med til bryllupsfesten, kan være at du sørger for slush ice maskine leje og lignende til børnene. Det kunne eksempelvis være en hoppeborg, softice maskine (så er desserten måske samtidig redet, og I kan sige, at hvis de liiige sidder stille et kort øjeblik mere, så er der softice).

Som du nok allerede har fået ideen af i denne artikel, så kan du komme langt. Også selvom du ikke nødvendigvis sænker barren, men blot omtænker den.

Det vigtigste ved jeres bryllupsfest, er at det er jeres kærlighed der fejres. Dem i er sammen med på dagen, og hjælper med at forevige dagen.

Sådan kommer du fra en drømmekæreste til en drømmemand, og får opfyldt de næste drømme.

Faglig godkendt af datingekspert

Om skribenten

Find mere information her

Læs mere