Sådan kan du bekæmpe din angst

Angst kan udspille sig på mange måder og påvirke vores liv i en negativ retning. Flere mennesker rammes af angst på bestemte tidspunkter og andre kæmper med det hele tiden. Uanset om du oplever det ene eller andet scenarie, så bør du ikke gå med angst alene. Det kan være svært selv at håndtere angst, hvis man ikke selv helt er klar over, hvad der sætter gang i det. Læs med her og få råd til at komme af med din angst.

 

Angst er udbredt blandt befolkningen

En stor del af den danske befolkning lider af angst, hvor nogle er klar over det og andre mangler viden herom. Der kan være en stor forskel på at være nervøs for noget eller lide af angst. Angst kan fremgå både i form af kropslige eller psykiske symptomer, hvor der findes forskellige grader af hvor slemt angsten kan være. De psykiske symptomer i angst udspiller som ofte med bekymringer, uro, tvangstanker eller panikanfald. De kropslige symptomer fremgår ved at man kan svede meget, have hjertebanken, ryste, have søvnproblemer eller have et konstant trykkende for brystet.

Hvad kan man selv gøre mod angst

Vejrtrækning er vigtigt gennem hele vores liv. Når vi især rammes af stress eller angst betyder vores åndedræt endnu mere for vores helbred. Et godt åndedræt kan sætte gang i mere ilt til hjernen og sørger for, at man kan tænke mere klart. I forbindelse med et angsttilfælde gælder det også om at klargøre for sig selv, hvad der sætter gang i angsten. Derfor bør man skrive ned, hvad der sætter gang i ens angst og sætte ord på, hvorfor man oplever det og hvad der fik sat gang i det. Det kan også være vigtigt at tale med andre i dit liv om angst. Mange tror at de går alene rundt og kæmper mod lidelsen, men der findes mange mennesker, som dagligt kæmper mod angst. Derfor kan det være en hjælp at tale med dine nærmeste om din angst. Det kan være en hjælp at få sat ord på, hvad der påvirker dig, så kan dine bekendte nemmere hjælpe dig i situationer, hvor du har det svært.

 

Få hjælp mod din angst

Mange lider af angst i et stadige, hvor det kan påvirke deres hverdag i en negativ retning. Hvis du oplever angst på egen krop og har forsøgt at håndtere det i en længere periode, så bør du overveje professionel hjælp. Med angst terapi kan du komme på den anden side af din angst og arbejde dig mod et liv, hvor det ikke skal fylde alt for meget. Det kan være en lettelse at tale om angst med en specialist og få en professionel vurdering af, hvordan man bedst kan komme videre. Det kan give dig et friskt pusterum at få talt om din angst og give dig mulighed for at få en frisk start, hvor du bekæmper din angst.

Kunne du bruge artiklen?
Del kærligheden
Få kæresteråd på e-mail
No comments yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *