Løb er optimalt i forbindelse med vægttab – læs her hvordan

Det er slankesæson. Der er kun to måneder til sommerferien og mange er ved at gå i panik over at skulle vise sig i bikini eller badebukser på en strand sydpå lige om lidt. Måske er der kommet lige rigeligt ekstra på sidebenene hen over en lang og kold vinter, hvor ens krop var godt gemt væk under lag af tykke trøjer.

Basalt set handler alt vægttab om det samme: du skal forbrænde flere kalorier end du indtager. Såre simpelt, eller hvad?

I teorien kan man godt opleve et vægttab alene ved hjælp af kostomlægning, men det går langsomt. Dette skyldes at man har noget der kaldes et ligevægtsindtag. Det er det antal kalorier man skal indtage hver dag for at holde kroppens funktioner i gang. Indtager man meget mindre end det, vil det være usundt for kroppen. Man begynder simpelthen at nedbryde sin muskelmasse i stedet for at forbrænde fedtet, som er det man jo ønsker. Ligevægtsindtaget må man ikke gå for langt under.

Du kan finde dit ligevægtsindtag lige her. Det er nemlig ikke et fast defineret tal for alle, men afhænger af en lang række faktorer som køn, alder, vægt med mere.

Hvis man alene prøver at tabe sig ved at indtage mindre end man forbrænder, vil det derfor tage lang tid. Har du tid og tålmodighed er det fint, men skal du være slank inden sommerferien må der motion til. Her er løb helt optimalt for vægttab.

Løb dig til en slank krop – inde eller ude

Løb er dels én af de former for motion, der forbrænder flest kalorier og er dels helt oplagt lige nu, hvor vejret begynder at blive bedre. Er du ikke til at løbe udendørs, kan du endda købe et løbebånd og forbrænde fedt uden at forlade huset.

Det gode ved løb er at det ikke kræver andet end et par gode løbesko for at komme i gang. Du skal ikke investeret i udstyr for mange tusind kroner og du skal ikke betale et månedligt kontingent, som hvis du går i fitnesscenter, i svømmehallen eller til håndbold f.eks. Har du et par løbesko, kan du gå direkte ud ad døren uanset hvor du bor og begynde at løbe.

Hvor mange kalorier forbrænder man ved motionsløb?

Dette er et relevant spørgsmål, men ikke desto mindre et spørgsmål der er umuligt at give et generelt svar på. Hvor mange kalorier et menneske forbrænder handler nemlig ikke kun om hvor langt man løber eller hvor hurtigt. Det kommer nemlig også an på køn, vægt, alder mv. Derfor anbefaler vi at du bruger en app som f.eks. Endomondo til at registrere alle dine løb med. App’en kan installeres på alle smartphones (som du kan have med på turen i et dertil indrettet armbånd til overarmen) eller f.eks. på et Apple Watch, du kan have om håndledet under dine løbeturen.

App’en registrerer alle data i forbindelse med dit løb og tilpasser dem til de data om din person, som du har indtastet fra begyndelsen.

Hermed får du undervejs og efter løbeturen så tæt på et eksakt antal forbrændte kalorier. Helt præcis kan det aldrig blive, men tæt nok på til at du kan holde det op imod dit ligevægtsindtag og hermed få det med i dit daglige kalorieindtag.

Nu er du godt på vej til at kunne spankulere stolt ned ad en sommerstrand om blot to måneder.

God løbetur og god slankekur.

Kunne du bruge artiklen?
Del kærligheden
Få kæresteråd på e-mail
No comments yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *