3 ting du måske glemmer i dit forhold og tips til hjælp

 

Alle forhold kræver pleje. Alt hvad du ønsker gør også. Men midt i vores dagligdag og familieforpligtelser kan vi nemt glemme de handlinger, der er afgørende for at opretholde et sundt og lykkeligt parforhold. Eller måske savner vi disse vigtige ting, fordi man aldrig lagde mærke til dem i første omgang. Når alt kommer til alt, så har næsten ingen af os lært, hvordan man opretholder et sundt parforhold. For eksempel så antager mange, at man lytter til deres partner, bare ved at vi hører hvad de siger. Men at høre andres ord og forstå dem er to meget forskellige ting.

 

Nedenfor er tre ting, du/i måske glemmer at gøre i dit forhold – sammen med nogle nyttige forslag fra Parpraksis, som tilbyder parterapi i Århus, der har arbejdet med par i over 10 år.

  1. I glemmer at værdsætte hinanden

 

Hvor ofte siger du tak til din partner eller fortæller hende (eller ham), at du sætter pris på hende? Hvor ofte hilser du på hende om morgenen eller når du går ud af døren? For det meste glemmer vi ikke bare at være venlige. Men vi glemmer gode manerer og fælles høflighed, selv med de mennesker, som vi elsker mest.

 

Du kan skabe positive interaktioner ved at udtrykke din forståelse over for din partner. Parpraksis giver blandt andet disse eksempler: Du kan komplimentere din ægtefælles/kærestes store træk: “Du er så god med børnene.”, “De er heldige at have dig, som deres far.“, “Du var virkelig sød til familiemiddagen“.

Du kan måske også takke dem for deres hjælp:” Tak fordi du ordnede opvasken og vasketøjet.

 

At værdsætte hinanden i forholdet styrker jeres venskab og intimiteten. Det tilføjer også værdi til din “følelsesmæssige bankkonto”. Denne konto skal helst være så fuld, som den kan være, til når det uundgåelige sker, og at i rammer ind i en konflikt.

 

 

  1. I glemmer måske at virkelig lytte til hinanden

 

De fleste mennesker lytter for at svare, i stedet for at lytte for at forstå.

Som når ægtefællen eller kæresten snakker, fokuserer vi ikke på det, han/hun siger. Vi formulerer i stedet vores svar og vores argumenter, finder de punkter, som vi ønsker at udfordre og indsamle “beviser”. Så når vi hører noget, vi er uenige med eller ting der udløser vrede, bliver vi automatisk defensive.

 

Her opfordre Parpraksis at glemme din egen dagsorden for et øjeblik, mens din partner snakker ud, klager og ja, endda peger fingre af dig. Bliv hellere nysgerrig og stil spørgsmål! Prøv at forstå din partners perspektiv bedre. Det betyder ikke, at du skal være enig med ham eller hende. Det betyder blot, at du gerne vil vide, hvordan det er være i din partners sko.

 

Vi har alle haft konflikter, der er så ligegyldige, at vi ikke engang kan huske, hvad konflikten handlede om. Det sker faktisk fordi, at man ikke føler sig hørt eller forstået. Og vi vil jo alle sammen gerne føle os hørt og forstået.

 

  1. Du glemmer måske at kæmpe retfærdigt

 

Mange mennesker antager, at par i glade forhold ikke kæmper. Men det er ikke sandt. Faktisk, kæmper lykkelige par lige så meget og om de samme ting som ulykkelige par.

 

Men der er en forskel: Det er, hvordan de kæmper.

 

Dr. John Gottman fra The Gottman Institute fandt ud af, at par, hvis konflikter regelmæssigt har det han kalder for “The Four Horsemen“, er man fare for en skilsmisse. The Four Horsemen er: kritik, defensivitet, foragt og stonewalling (at være urokkelig/trækker sig fysisk eller følelsesmæssigt).

 

Eksempler på disse fire ting kunne være at din partner siger noget kritik til dig: “Du taler altid om dig selv. Du er så egoistisk.” Hvor man kunne håndtere dette bedre ved at sige f.eks.: “Jeg føler mig udeladt af vores samtale hertil aften. Kan vi snakke om min dag?

 

Defensivt siger man måske: “Det er ikke min skyld, at vi altid er sent på den. Det er din skyld“. Hvor man i stedet kunne tage ansvar og tænke, at en del af problemet med at man er sent på den, også er ens egen skyld. At man selv skal blive bedre til at komme til tiden.

 

Foragt er alt fra at være sarkastisk, til at rulle øjne af din partner. Her er løsningen ud fra vores første tip: Vis regelmæssigt forståelse og respekt over for din partner.

 

Stonewalling er et engelsk begreb, som er når din partner føles urokkelig eller trækker sig fysisk-/følelsesmæssigt ud af samtalen. Denne side giver dybdegående forslag til hvordan man kan håndtere dette.

 

Hvis man kan acceptere, at uenighed er en del af hvert parforhold og lærer at kunne fjerne disse fire elementer, når i har en konflikt. Så vil i kunne få et stærkere og lykkeligt forhold.

 

Nogle af disse tips er nemmere at arbejde med end andre. Men på mange måder er de helt sikkert det værd. Enten med hjælp fra vores tips eller gennem Parterapi, som kan være den bedste løsning for mange, som ønsker hjælp til parforholdet. For alle forhold har brug for pleje. Og det er en god ting. Fordi det er her, du som individ og dit forhold som helhed vokser og blomstrer til noget smukt og unikt.

 

Kunne du bruge artiklen?
Del kærligheden
Få kæresteråd på e-mail
No comments yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *